سیمای اهل بیت (علیهم‌السلام) در اشعار فدایی هروی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه بین المللی اهل‌بیت(ع)

2 گروه ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)

چکیده

عشق و ارادت به پیامبر اسلام و اهل بیت مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) از جمله موضوعات مهمی است که تاریخ ادبیات فارسی دری هیچگاه از آن خالی نبوده است. شاعران و نویسندگان فارسی اعم از شیعه و سنی همواره این موضوع را مدنظر داشته‌اند و هریک به فراخور نگاه خاص خود جنبه‌ای از این ارادت‌ورزی را برجسته کرده‌اند: از توصیف و نعت و مدح تا توسل و شفاعت‌خواهی؛ از تبیین مکتب و مقام و منزلت اهل بیت تا مرثیه و سوگ در مصائب ایشان و موضوعات دیگر.
فدایی هروی، از شاعران برجستة معاصر افغانستان نیز از این رویکرد مستثنا نیست. دیوان شعر وی مشحون است از عشق‌ورزی و ابراز ارادت به پیامبر اکرم و خاندان مطهر ایشان؛ به نحوی که حدود 60 درصد اشعار وی با زمینة مدح و توصیف سیمای پیامبر و اهل بیت سروده شده است.
این پژوهش درصدد بررسی چگونگی بازتاب سیمای پیامبر و اهل بیت (علیهم‌السلام) در دیوان اشعار فدایی هروی است. پژوهش پیش‌رو، به شیوۀ توصیفی-تحلیلی به انجام رسیده و داده‌های آن به روش کتابخانه‌ای به دست آمده است. از مهترین موضوعات تکرار شونده در این دیوان می‌توان به توصیف و مدح خاندان عصمت، ذکر بعضی از معجزات پیامبر و کرامات اهل بیت، مرثیه، توسل و شفاعت‌خواهی اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات