1
دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه، مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید صدوقی کرمانشاه
2
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی/ دانشگاه رازی
چکیده
افزایش مهارتهای اخلاقی و اجتماعی نوجوان و فراهم کردن بستر لازم برای حل مسأله در برخورد با زندگی فردی و اجتماعی از هدفهای تعلیم و تربیت است. چگونگی امر و نهی مهّم است و فرایند آموزش ارزشهای اخلاقی و اجتماعی به نوجوانان به دلیل غلبۀ دورۀ بلوغ و آغاز استقلال دورة نوجوانی دشواریهایی دارد که در بستر قصّههای آموزنده بر پایة ویژگیهای روحی و روانی نوجوان آسان میگردد. قصّههای رضوی گروه نوجوان که بر پایة آداب سلوک، منش اخلاقی و سیمای امام رضا (ع) و نیز پژواک فرهنگ رضوی نوشتهشدهاند، میتوانند مهارتهای اخلاقی- اجتماعی را که نوجوان در زندگی به آن احتیاج دارد، به صورت غیر محسوس به وی آموزش دهند. پژوهش پیشروی با هدف تبیین کارکرد مجموعهداستان رضوی «ماه غریب من» در آموزش ارزشهای اخلاقی و مهارتهای زندگی به نوجوانان با رویکردی توصیفی- تحلیلی انجام شدهاست که پاسخی به چندی و چونی کارکرد داستان رضوی «ماه غریب من» در آموزش این ارزشها و مهارتها به نوجوانان است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، رخدادهای داستانی مجموعهداستان ماه غریب من برگرفته از سلوک و سیمای امام رضا (ع)، ایمان نوجوانان و نیز گرایش به سلوک و سیمای امام رضا (ع) را تقویّت کردهاست و به آنها رفتار اخلاقی و اجتماعی صحیح را در برخورد با رخدادهای اجتماعی، فکرورزی انتقادی و ارزشهای همدلانه و احترام به دیگران آموزش میدهد.
حیدری نسب, فرحناز, & بیگزاده, خلیل. (1401). کارکرد داستان رضوی «ماه غریب من» در آموزش ارزشهای اخلاقی و مهارتهای اجتماعی نوجوانان. مطالعات ادبیات شیعی, 1(3), 134-159.
MLA
فرحناز حیدری نسب; خلیل بیگزاده. "کارکرد داستان رضوی «ماه غریب من» در آموزش ارزشهای اخلاقی و مهارتهای اجتماعی نوجوانان". مطالعات ادبیات شیعی, 1, 3, 1401, 134-159.
HARVARD
حیدری نسب, فرحناز, بیگزاده, خلیل. (1401). 'کارکرد داستان رضوی «ماه غریب من» در آموزش ارزشهای اخلاقی و مهارتهای اجتماعی نوجوانان', مطالعات ادبیات شیعی, 1(3), pp. 134-159.
VANCOUVER
حیدری نسب, فرحناز, بیگزاده, خلیل. کارکرد داستان رضوی «ماه غریب من» در آموزش ارزشهای اخلاقی و مهارتهای اجتماعی نوجوانان. مطالعات ادبیات شیعی, 1401; 1(3): 134-159.